07.11.2016

پرتو نادری

سر لشکر خواب همه لشکریان

 را پوره می کند !

گویند روزی و روزگاری سرزمینی بود و آن سرزمین را سلطانی بود سخت بیدار دل و با کیاست! مرزبانان، سلطان را خبر رساندند که دشمنی با سپاه بزرگ عزم سرزمین ما کرده  و ما را یارای پس زدن آنان نیست!

سلطان سرلشکر را خواست و دستور داد تا فردا با انبوهی از لشکریان به مرز برود و دشمن را از سرزمین بیرون راند و مرز را با مرزبانان بیشتر در امن و امان نگه‌دارد.

فردای آن روز سلطان دید خبری از لشکر کشی نیست و همه جا آرام است. خشم‌گین شد که...ادامه...

05.11.2016

عمران راتب

پارکورِ ادبی پا به میدان نهاد

زنده گی در عصر کنونی، بیش از همه به واسطه دو ویژه گی، از زنده گی  در اعصار پیشین فاصله می گیرد؛

یک : غلبه دنیای مجازی بر دیگر سویه های زنده گی. نتیجه این امر، جلوگیری از هدر رفتن فرصت و زمان است و انجام کار و کردارها، در طی حداقل زمان ممکن. این یعنی: شکست زمان.

دو: لغزنده گی و سیالیت زنده گی. زنده گی امروزی، شکل کلاف سردرگمی را به خود گرفته است که انصافن نه می توان برای آن مبدایی تعیین کرد و نه مقصد از قبل معلوم است. شاید هدف فقط رفتن است، دویدن؛ رسیدن (به کجا؟)، حرفی نیست. منتها نباید ماند، نمی توان ماند.

جمع منطقی این...ادامه...

20.10.2016

عبدالقادرمسعود

د ادب او فرهنگ د سمندر مواج

د ادب او فرهنګ درنو مینه والو د تیرو مرکو په څیر دا ځل تاسو ته یو داسې هڅاند او تکړه لیکوال، شاعر او ژباړونکی درپېژنو، چې د خپلو ګټورو آثارو او ځواکمن قلم او فکر له لارې یې د علم او ادب ډیوې روښانه او ځلاند ساتلی دي . دا پیژندل شوې څیره وطنپال او منلی شخصیت ښاغلی نجم الرحمن مواج دی.

نجم الرحمن مواج د قا ضی علی احمد زوی دی، چې پر (۱۳۲۵) لمریزکا ل د وري پر(۱۲) مه  د  ننګرها ر ولایت د  سره  رود  په  ولسوالی  د باغوانی  په  کلي  کې  زیږیدلای دی. ده د پښتو،  دری او عربی دینی کتابونو لوست په کور کی له خپل عالم پلار، او  د خپل ورور عزیزا لرحمن ممنو ن او مشری خور(و ږمه) څخه تر لاسه کړیدي، او خپلې لومړنۍ زده کړې یې  د استقلا ل په لیسی کی سرته رسولی دي.                               

لوړې زده کړې یې د کا بل پوهنتو ن د اقتصا د په پوهنځی کې د لیسا نس په د رجه بشپړې کړې دي.

ارواښاد علامه محمود طرزي وایي : 

« ....  یو اولس  په  ژبه  او ژبه  په  ادبیاتو ژوندی  پاتی کیږي »

د علامه صاحب د دې خبرو پر لاسوند،  په رښتیا سره چې  ژبه  او ادب  د هر ملت  یوه  لویه شتمني ده، او ډیر ګټور او ارزښتمن میراث دی، چې باید زموږ هیواد وال د یو ښکلي  او لارښوونکي  هنري اثر په  توګه  لکه  یو غوړیدلی  او زرغون  بڼ  ورته همیشنۍ  پاملرنه  وکړي، تازه او ښیرازه یې وساتي.

په دې کې شک نه شته چې په هره ژبه کې ژباړه په علمي، ادبي، سیاسي، ټولنیزو چارو  او همداسې په نورو پوهنیزو برخوکې خپل ځانګړی اغیز لري. د نورو ژبو د اثارو ژباړه په پښتو او د پښتو د ژبې د اثارو ژباړه په نورو ژبو کې د پښتو د ژبې د ودې، پرمختګ او پراختیا لپاره یو اړین ګام دی چې باید تر سره شي.

ښاغلي مواج صاحب د خپلو لیکل شویو آثارو ترڅنګ د یو شمیربهرنیو لیکوالو او زموږ دهیواد د پیژندل شویوعلمي او ادبي سټو آثار هم ژباړلي دي، چې د نوموړي دا هلې ځلې  د خورا ستاینې وړه دي...بشپړ متن...

د مرکی لومړی برخه

د مرکی دوهمه برخه

05.11.2016

پرتو نادری

آن فرزندم رفت و این

فرزندم گاهی به دیدنم نیامد!

فکر می کنم شعر همه‌چیزعاصی بود، هم عشق او بود وهم زنده‌گی او. همان سخن معروف است، او شعر نمی سرود؛ بلکه شعر بود که او را می سرود. تا کنون شاعری به شیفته‌گی او نسبت به شعر شاعری ندیده‌ام. بی‌قرار بود، گویی زمین جایش نمی داد. گاهی مانند یک کودک بود، گاهی مانند یک فیلسوف. شهرت را دوست داشت اگر در دوردست‌ترین منطقۀ کشورهم  نشست شعر خوانی می بود می رفت تا شعری بخواند! شاید می خواست صدایش را همه‌جا به گوش مردم برساند!  با نظام سازگار نبود؛ اما بد اش نمی آمد که شماری از بزرگان نظام...ادامه...

03.10.2016

عبدالوکیل سوله مل

معلمهٔ حِجابدار / پردۀراز

این ماه سوم است که در یک صنف آموزش زبان انگلیسی درس می خوانم. صنفی هایم مثل من همه از کشورهای محاط به خشکه اند: بعض سیاه پوستان افریقاستند؛ کسانی از اروپای شرقی آمده اند و شماری هم از باشنده گان نیمقارۀ هند، پاکستان و بنگلادیش اند؛ تعدادی نیز از مردم امریکای لاتین. در صنف ما دختران نسبت به مردان بیشترند. تنها من، یک افریقایی سیاه پوست و یک هندو تمام مردان صنف خودیم؛ دیگران سیاه سرهای جوان و دوشیزۀ گندمی رنگ و سیاه پوستند که هرکدام با آرایش ها و رنگ های خود هوس ها و دل های ما را نوازش می دهند.

من عادت بسیار بدی دارم، حتا در موجودیت خانم خود نیز نمی توانم از دختران زیبا چشم بگردانم و تا...ادامه...

روش املای زبان دری

صفحه ویژه حمید عبیدی در آسمایی
با بخش نوشتارهای سياسی-اجتماعی؛ ادبی- فرهنگی؛ گفت و شنود ها؛ گالری آثار هنری؛  فوتوگالری...

ورود به صفحه ی نخست شماره ی: 1 ؛  2 ؛ 3 ؛ 4 ؛ 5 ؛ 6 ؛ 7 ؛  8 ؛ 9؛ 10 ؛ 12 ؛ 13؛ 14؛ 15 ؛ 16؛ 17؛ 18؛ 19 ؛  20 ؛ 21 ؛ 22 ؛ 23 ؛ 24 ؛ 25 ؛ 26 ؛ 27 ؛ 28 ؛ 29 ؛ 30  ؛ 31 ؛ 32 ؛ 33 ؛ 34؛ 35 ؛ 36 ؛37  ؛ 38؛39 ; 40 ; 41 ؛ 42 ؛ 43 ؛ 44 ؛ 45؛ 46؛ 47 ؛ 48 ؛ 49 ؛ 50 ؛   51 ؛ 52 ؛ 53 ؛ 54 ؛ 55 ؛ 56 ؛ 57 ؛ 58؛ 59 ؛ 60  ؛ 61؛  62 ؛ 63 ؛ 64؛ 65؛ 66؛ 67؛ 68؛69؛ 70؛  71 ؛ 72؛ 73؛ 74؛ 75 ؛ 76؛ 78؛ 80؛ 81 ، 82 ؛ 83 ؛ 84 ؛ 85؛ 86؛ 87؛ 88 ؛ 89؛ 90 ؛ 91 ؛ 92 ؛ 93 ؛ 94; 95 ; 96 ; 97 ; 98 ; 99; 100 ; 101 ; 102  ; 103; 104 ; 105 ; 106 ; 107 ; 108; 109; 110 ؛111 ; 112; 113; 114; 115؛ 116 ; 117

ورود به ویژه نامه ها و صفحات آرشیف آسمایی

 

01.11.2016

عبدالقادر مسعود

 استاد ګل پاچا الفت د انتقادي  ريالېزم  سرلاری

زموږ  په  افغاني ټولنه کې د تاریخ په  بیلا بیلو پړاوونو کې  پښتو ادب او د شعر او شاعرۍ خوندور هنر  لرغونۍ تاریخ  لري .

که  چیرې  د علم، ادب، هنر او شعر غوړیدلي  او رنګین  تاریخ ته  په  غور  سره وګورو، له نیکه مرغه  زموږ  د هیواد زیاترو پوهانو، عالمانو، لیکوالو ادیبانو او شاعرانو د خپلې لوړې پوهې، ژورو خیالونو او فکرونو په  وسیله  د علم، کلتور، ادب  او هنر  رنګینه  نړۍ، روښانه او ځلانده ساتلی ده، او د علمي، کلتوري او فرهنګي  پرمختګ  او پراختیا په برخه کې یې فعاله، ګټوره او اغیزناکه   ونډه اخیستې ده .

په  دې  کې شک  نه  شته  چې  د ادب  په  تاریخ  کې  د  نومیالیو، میړنیو او  پتمنو اتلانو، نامتو پوهانو اوعالمانو ، ادیبانو او شاعرانو ځلانده کارنامې او نومونه  د تل  لپاره  ژوندي  پاتې دي  او د دوی د پام  وړ او ارزښتناک اثار زموږ  په  جګړه ځپلي هیواد کې معاصرو  او  راتلونکو نسلونو ته  د یوې  علمي، کلتوري  او  فرهنګي  زیرمې  او معنوي  پانګې  په  توګه، لویه  او بډایه  شتمني  ده .

خدای بخښلی  استاد ګل پاجا الفت  هغه  لوی  او وتلی ادب پوه،  فرهنګپال ، اندیال،  نامتو پوهیال، خوږ  ژبی  او نوښتګر  شاعر، نومیالی هیواد پال، دیني عالم، پوخ  او هڅاند لیکوال، سیاست پوه، څیړونکی، تکړه او نامتو رسنوال  او ژباړونکی...بشپړ متن...

23.10.2016

عبدالوکیل سوله مل

هر څه د پلان له مخې

جنرال زرین لاد خپل کاري دفتر میز شاته په کرسۍ پوره ډډه نه وه وهلې چې په درنګ شیبه کې ېې له دندې د ګوښه کیدو خبر راغئ. لکه ما ر ېې چې وچیچي په چوکۍ کې له غوسې تا وو را تاو شو. میز ېې له ډیره تاوه داسې په زوره په سوک   وواهه چې په میز ایښی د خپل تصویر چوکا ټ ېې دړې وړې کړ. د تصویر د چوکاټ ښیښه دړې وړې اوپه ښیښو ېې میز او ځمکه دواړه وپوښل شول. د ده له لاس هم په وینو  سور راواوښت . له غضبه یی چیغه کړه:

ـ د چا پلار مې هم نشي لیرې کولی!

د ده په غږ د ده د...بشپړ متن...

20.10.2016

پرتو نادری

اژدهای یخ‌زده و پایان کار مارگیر بغداد

مولاناجلال‌الدین محمد بلخی در دفتر سوم مثنوی معنوی، روایتی دارد تمثیلی، از مرد مارگیری که اژدهای یخ زده‌یی را مرده پنداشته بود. این روایت با این بیت آغاز می شود:

یک حکایت بشنو از تاریخ گوی

تا بری زین راز سرپوشیده بوی

بوی بردن، همان...ادامه...

 

04.11.2016

هارون یوسفی

تنبانِ بی نماز

دعوای شان که چون شبِ یلدا دراز شد

زان دم یکی یکی به پی امتیاز شد

غافل از این که بر سر هر...ادامه...

*

از همین قلم:

- مسخره گی

- غفلت

- ستونِ رنج

مهمانسرا و شوربای استخوان گاو- ناول

نویسنده : اکبر کرگز

مترجم: نصیر سهام

دریافت کتاب در فورمات پی دی اف

03.10.2016

پرتو نادری

محب بارش، فریاد پنج‌شیر دردمند!

 

در این اندیشه بودم که این جا در پیوند به شعرهای سیاسی و انتقادی محب بارش هم چیزی بنویسم یانه؟ او در همان دهۀ شست خورشیدی قد بلند کرد، هرچند با « زمزمه‌های قاغوش»؛ اما در این زمزمه‌ها اندوه و فریادی سربازانی را هم می شنویم که از خانه‌ها و بازارها گرفته شده و به دورها فرستاده شده اند تا بجنگند. با این حال در همان دهۀ شست بارش راه اش را از شاعران دولتی جدا کرد و با سروده‌های سال های پایانی این دهه نشان داد که او دیگر در هوای نظام نیست؛ بل با شعر و سرود خود در برابر ان قرار دارد. نوشته‌یی را که در پیوند به او می خوانید، اساساً نوشته جداگانه‌یی است که بنا بر دلایلی که بر شمردم، این جا آوردم...ادامه...

03.10.2016

عبدالوکیل سوله مل

هلته چې رتبې هم غنیمت وګڼل شي

څو ورځې کیدې چې زوړ حکومت او دولت ړنګ او ځای یی نوی ته سپارلی و..دا لومړی وار نه و چې دلته په زور حکو متونه راتلل او بیرته تلل او هر ځل نوی د پریوتي لوړ پوړی چارواکی په زور له دندو شړل او ځا یونه یی دوی نیول خو وروستی په زور راغلی نه یوازې دولتی لوړې چوکۍ او منصبونه پخپلو کې ویشل بلکې...بشپړ متن...